translation service

enter your language below for a translation of this site:

Willem de Bolster - keramiek

Informatie over de kunstenaar


Willem de Bolster
Koloniesweg 24
9695 EL Bellingwolde NL
+31(0)597 53 23 77
Open: op afspraak









Willem de Bolster (1936) volgde de MO lerarenopleiding aan de Rietveld academie en was werkzaam bij het onderwijs en bij de Volksuniversiteit in Amstelveen.
Tijdens zijn opleiding kwam hij in aanraking met de keramiek.
Zijn kunstenaarsbestaan begon echter met schilderen. In zijn schilderijen ontstond al snel de zoektocht naar de diepere betekenis van organische vormen, voor hem een spirituele benadering van de natuur.
Om dit in beeld te brengen werkte hij met veel kleur en bracht structuur aan in zijn miniaturen van onderzee-taferelen en fantasiewerelden die zich zowel onder als boven de grond afspeelden.
Het gevolg van de structuurschilderijen was dat hij het driedimensionale zocht, hij had de ruimte nodig, zoals hij dat zelf beschrijft.
Hij ontdekte het werk van de kunstenaar Soldner, dit was keramiek op Raku wijze gestookt, maar waarbij Soldner een aantal veranderingen in glazuurtechnieken had aangebracht.
De herkenning in kleur, vorm en techniek bracht Willem de Bolster ertoe om deze kunstvorm te ontdekken.
De Nederlandse keramist Johan Broekema leerde hem de technieken en bleef lang een vraagbaak omtrent glazuurrecepten en andere aanverwante zaken.
Toen het lesgeven minder tijd vergde kon Willem op zoek gaan naar zijn eigen stijl en zich de methodes van deze 16de eeuwse Japanse stookwijze eigen maken.
Zo kwam het dat hij bekend werd in de Amstelveense gemeente en ver daar buiten, met exposities, de kunstuitleen en vele particulieren die werk van hem aankochten.
In 1997 is de kunstenaar samen met zijn vrouw Cock de Bolster naar Oost Groningen verhuisd.
Buiten het dorp Bellingwolde staat een kleine boerderij met een prachtig stuk natuurgrond er omheen, hier kreeg hij de ruimte om samen met zijn vrouw een atelier te ontwerpen en te bouwen.
Naast de Raku stookplaats zijn er tevens in de zomer van 2002 twee nieuwe ovens herrezen voor de nieuwe technieken die Willem zich eigen heeft gemaakt, namelijk het Pit- en Saggarstoken.

werk van de kunstenaar

Pit Fire Bol_Pot 24 cm hoog
Pit Fire Bolle pot 24 cm hoog
Pit Fire_Grote vaas met kaphalsje 36 cm hoog
Pit Fire_Vaas met hals 26 cm hoog
Raku_Grote groene vaas 36 cm hoog
Raku_Stele 29 en 14 cm hoog
Saggar-Bolle roze pot 20 cm
Saggar_Slanke vaas 30 cm hoog
Saggar_Stone Henge 2 x 30 en 17 cm hoog
Saggar_Zadeldakkerk 36 en 20 cm hoog


technieken

Willem de Bolster is al jaren bezig met zijn keramiek op Raku wijze te stoken.
Hierin zijn  in de zomer van 2002 een tweetal technieken bij gekomen.
Hij heeft zich nu, naast het Raku stoken, toe gelegd op het Saggar en Pitfire stoken.
De verschillen tussen Raku en de Saggar / Pitfire techniek zitten niet alleen in de andere manieren van stoken maar ook in de uiterlijke verschijning van de objecten.
Binnen de Raku techniek is in het proces van glazuren en de bijkomstige craquelu’res de uiterlijke schoonheid te vinden van gereduceerde kleuren en het bijzondere lijnen spel.
Bij het saggar en pitfire proces komen er geen glazuur en craquelu’res bij kijken.
Doormiddel van een bewerkt kleislip die wordt aangebracht als huid op het object
(terra sigillata) en materialen zoals ijzerdraad, tape, zeewier, houtkrullen maar vooral zouten en sulfaten die om en onder de objecten worden geplast tijdens het stoken, vindt er en totaal ander proces plaats dan bij Raku.
Saggars bijvoorbeeld, wat een soort overkoepelende oven is, werden vroeger juist gebruikt om het aardewerk te beschermen tegen invloeden van buiten. In de hedendaagse techniek worden de Saggars gevuld met hout en andere natuurlijke materialen om invloeden van buiten, binnen te laten en mogen zij zich juist manifesteren op het object.
Het belangrijkste verschil in materiaalgebruik tussen de Raku en Saggar / Pitfire techniek is toch wel het gebruik van de verschillende zouten en oxides in en om de objecten in de oven.
Deze laten een kleurenscala achter wat kan verlopen van en zachte roze blos tot diep roestbruinen lijnen.
Bij de Pitfire techniek worden de objecten op de bodem van de oven gelegd die voorzien is van zaagsel, waarna de zouten en oxides op en over het object worden gestrooid.
De oven wordt tot boven aan gevuld met hout en als het vuur goed brandt, afgedekt met een golfplaat. Na 12 uur is het stookproces ten einde en kan het object voorzichtig uit de oven worden gehaald waarna men de patronen van vuur en houtskool kan aanschouwen.